Solidariteit bij CDA ver te zoeken

28 mei 2010

Solidariteit bij CDA ver te zoeken

De verkiezingsprogramma's zijn geschreven, het CPB heeft ze doorgerekend en de campagnes van de partijen zijn goed op gang. Steeds zichtbaarder wordt duidelijk waar de partijen voor staan en breekpunten worden via de media naar buiten gebracht om de kiezer te overtuigen. Afgelopen weekend verkondigde lijsttrekker Balkenende van het CDA dat de hypotheekrenteaftrek bij zijn partij heilig is zolang hij de leider is. Er wordt niet getornd aan de aftrek. Het CDA pretendeert in hun verkiezingsprogramma dat het solidair wil zijn, alleen al in de inleiding van het program wordt het woord solidariteit dertien keer genoemd.

In onze ogen is de solidariteit ver te zoeken als je de hypotheekrenteaftrek in stand wil houden zoals het nu is. Iedereen in dit land met een koopwoning heeft recht op renteaftrek ongeacht de hoogte van een hypotheek. Mensen met lage inkomens zijn vaak niet in staat om een huis te kopen en moeten het doen met een beperkte huursubsidie. Mensen met een modaal inkomen kunnen een hypotheek krijgen tot ongeveer twee ton terwijl mensen met een hoog inkomen gebruik kunnen maken van een veel hogere hypotheek en dus een grote hypotheekrenteaftrek. Hoe hoger de hypotheek hoe gretiger de aftrek. In economische moeilijke tijden moet er bezuinigd worden. De hypotheekrenteaftrek beperken zou een belangrijke bijdrage kunnen geven aan de staatskas en zou de solidariteit tussen rijk en arm bevorderen. Zij die in de duurste woningen wonen en deze dus ook kunnen betalen hebben wat de SP betreft minder behoefte aan de villasubsidie die het CDA in stand wil houden. Eerlijker verdeling van welvaart zou pas solidair zijn, ook in tijden van crisis. Een garantie voor mensen met een hypotheek tot € 350.000,- is realistisch. Wil het CDA echt solidair zijn dan zouden ze het standpunt over de hypotheekrenteaftrek bij moeten stellen, dan blijven het geen loze woorden en krijgt solidariteit een gezicht.

Tjitske Siderius, fractievoorzitter SP Zwolle
Richard Boddeus, fractievoorzitter SP Kampen