SP voert actie bij TNT Zwolle

15 juli 2010

SP voert actie bij TNT Zwolle

Actie bij TNT Zwolle

Een groep SP-leden heeft deze ochtend vroeg bij de poorten van het sorteringscentrum van TNT in Zwolle folders uitgedeeld aan de werknemers. De SP voert landelijk actie tegen de slechte arbeidsomstandigheden bij TNT en het aangekondigde ontslag van 15.000 Werknemers. De situatie onder de werknemers blijkt in Zwolle even ernstig als in de rest van het land.

Afdelingsvoorzitter Frank Futselaar: “Wij hopen met deze actie de werknemers een hart onder de riem te steken en tevens meer informatie te krijgen over de arbeidsomstandigheden. Wat wij deze ochtend gehoord hebben is een bevestiging van het landelijk beleid: werknemers worden geïntimideerd en weggepest. De situatie bij TNT laat eens te meer zien hoe het privatiseringsbeleid van de afgelopen jaren leidt tot sociale rampspoed.”

Actie bij TNT Zwolle

De werknemers lieten weten blij te zijn met de steun van de SP. Zij vertelden over intimidatie op de werkvloer, waarbij bijvoorbeeld wanneer een werknemer één minuut langer in de kantine is dan toegestaan hij meteen een schriftelijke verklaring hierover moet inleveren. Ook klagen werknemers dat het aantal uren dat ze werken wordt ingeperkt. Hoewel veel postbodes duidelijk maakten dat ze nog altijd een groot hart hebben voor de post, is een deel actief op zoek naar een andere werkgever. Het overgaan op stukloon bij TNT is voor alle werknemers een rampscenario dat zeker voorkomen moet worden.

De SP heeft een speciale actiesite geopend over de werkomstandigheden bij TNT. Zie www.reddepostbode.nl.

Red de Postbode