Snel opheldering over gratis schoolboeken op Zwolse scholen

23 september 2010

Snel opheldering over gratis schoolboeken op Zwolse scholen

De fractie van de SP in de Zwolse gemeenteraad wil van het college opheldering over het feit dat er drie Zwolse scholen voorkomen op de ‘zwarte lijst’ van de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) van scholen die de regels breken met betrekking tot het verstrekken van gratis schoolboeken. Ouders moeten administratie- of verzendkosten betalen en krijgen aanmaningen.

Sinds vorig jaar zijn schoolboeken in het voortgezet onderwijs gratis. Scholen zijn verantwoordelijk voor het kosteloos verspreiden van deze schoolboeken. Toch blijkt uit onderzoek van VOO dat veel scholen de regels breken: zij rekenen administratie of verzendkosten of sturen aanmaningen voor borg die niet verplicht gesteld mag worden. VOO heeft een ‘zwarte lijst’ van scholen die de regels breken gepubliceerd, waarop drie Zwolse scholen te vinden zijn: Het Lumeijn , Thorbecke en de Van der Capellen scholengemeenschappen.

De SP wil van de wethouder weten of het klopt dat deze drie scholen de regels breken, op welke wijze zij dit doen en welke actie de wethouder gaat nemen om de scholen hierop aan te spreken. SP-raadslid Frank Futselaar: ‘Gratis schoolboeken zijn ingevoerd juist voor gezinnen die het financieel moeilijk hebben. Dat worden er in crisistijd steeds meer. We kunnen dan ook niet toestaan dat scholen alsnog financiële drempels opwerpen om onderwijs te kunnen volgen. Desnoods moet de wethouder maar als een schoolmeester de scholen op de vingers tikken’.