Wethouder wil scootmobiel-belasting invoeren

22 november 2010

Wethouder wil scootmobiel-belasting invoeren

Wethouder Dannenberg is van plan om een scootmobiel-belasting invoeren. Een eigen bijdrage voor mensen die een scootmobiel nodig hebben. Dit tot grote ontevredenheid van de SP. Veel mensen zonder collectieve zorgverzekering moeten straks een eigen bijdrage gaan betalen. Volgens de partij werpt dit een extra drempel op en wordt hierdoor de toegankelijkheid van de zorg belemmerd.

Een ander opvallend voorstel van de wethouder is dat mensen die een scootmobiel krijgen zelf moeten zorgen voor een deugdelijke stalling. Een uitwerking hiervan wordt niet gegeven. Moeten mensen een opslagbox gaan huren of naast de flat een garagebox gaan timmeren? De SP ziet dit als pure pesterij om gebruik zoveel mogelijk te ontmoedigen.

Het voorstel van de wethouder om de eerste 30. 60 of 90 minuten van de hulp bij het huishouden te schrappen en dit over te laten aan mantelzorgers (familie, vrienden en kennissen) kan ook niet op steun van SP rekenen. Ondertussen zijn er in Nederland 600.000 overbelaste mantelzorgers. Door het schrappen van een gedeelte van de hulp bij het huishouden zal dit aantal alleen maar toenemen.