SP: Geen verhoging vergoeding Raad van Commissarissen Wezo

8 februari 2011

SP: Geen verhoging vergoeding Raad van Commissarissen Wezo

De SP doet een klemmend beroep op het Algemeen Bestuur van de Wezo om het verzoek van de voorzitter van de Raad van Commissarissen om een verhoging van diens vergoeding af te wijzen. De SP vindt een verhoging gezien de omstandigheden waarin de Wezo zich bevindt niet gepast. In het Algemeen Bestuur zitten wethouders van de gemeenten die deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling in de Wezo. De SP roept de colleges van de gemeenten Zwolle, Zwartewaterland, Dalfsen, Raalte en Hattem via een open brief op niet tot verhoging van de vergoeding over te gaan.

SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: 'De Wezo is een prachtig bedrijf, dat helaas op dit moment een aantal grote problemen kent. In die omstandigheden is het onlogisch om verantwoordelijken een hogere beloning te geven. Het is ook niet uit te leggen aan werknemers bij de Wezo die mogelijk worden ontslagen of de belastingbetaler die uiteindelijk de structurele tekorten bij de Wezo moet bijpassen.'

De colleges van de 5 deelnemende gemeenten nemen deel in zowel het Algemeen Bestuur van de Wezo als de aandeelhoudersvergadering van het bedrijf, en kunnen dus grote invloed op de bedrijfsvoering hebben. De SP pleit voor een grotere sturing vanuit de politiek, en wil dat de gemeenteraden meer betrokken worden bij het oplossen van de problemen van de Wezo.

Hier vindt u de open brief aan de colleges.

SP: betreurenswaardig vertrek directeur Wezo
SP: spoeddebat over op non-actief zetten directeur Wezo