SP hekelt onrust en onduidelijkheid door invoeren eigen bijdrage WMO

16 februari 2011

SP hekelt onrust en onduidelijkheid door invoeren eigen bijdrage WMO

De SP in Zwolle wil snel opheldering van CDA-wethouder Dannenberg over de invoering van de eigen bijdragen voor de woon- en vervoersvoorzieningen van de WMO. Vorige week hebben de gebruikers van de wethouder een brief ontvangen over de invoering van de eigen bijdrage. De brief zorgt voor veel onrust, omdat het gaat om een standaardbrief. De gebruikers krijgen geen informatie wat dit voor hen persoonlijk betekent.

SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘De brief blinkt uit in vaagheden. Veel gebruikers verkeren nu in onzekerheid over wat de invoering van de eigen bijdrage voor hen betekent, omdat er niets instaat over wat het voor hem persoonlijk betekent. Bovendien is het onfatsoenlijk laat om op 10 februari een brief te sturen over een wijziging die 15 februari ingaat. De mensen kunnen zich niet (financieel) voorbereiden op deze wijziging en komen in de problemen.’

De SP heeft als enige in de gemeenteraad tegen de invoering van eigen bijdragen gestemd, omdat de wethouder geen garantie kon geven dat dit geen consequenties zou hebben voor mensen met een laag inkomen. Nu blijkt dat mensen die net geen modaal inkomen hebben, fors moeten gaan betalen. Siderius: ‘Gezinnen moeten binnen een half jaar het uitgavenpatroon gaan aanpassen, omdat zij forse bedragen per maand kwijt zijn aan zorgkosten. Dat is bijna onmogelijk. Gehandicapten en chronisch zieken zijn opnieuw het kind van de rekening’.

Bijlage: Vragen aan College van B&W ten behoeve van de Eigen bijdrage.