SP wil opheldering over buurthuizen en wijkcentra

14 maart 2011

SP wil opheldering over buurthuizen en wijkcentra

De SP in Zwolle zal vanavond opheldering vragen over de activiteiten van buurthuizen en wijkcentra. Aanleiding is een bezoek aan het buurthuis in Spoolde dat geen commerciële activiteiten meer mag ontplooien van de gemeente. Deze activiteiten worden echter al sinds de oprichting van het buurthuis in 1948 gedoogd. Bovendien zijn er in de directe omgeving geen horecabedrijven die hiervan hinder ondervinden. De SP is verbaasd over deze plotselinge wijziging, omdat er nog geen beslissingen zijn genomen over het nieuwe accommodatiebeleid.

SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Het publieke belang van het buurthuis in Spoolde is groot. Het is een hechte gemeenschap. Als het buurthuis de (para)commerciële activiteiten niet meer kan ontplooien zal dit in de praktijk betekenen dat het buurthuis zichzelf niet meer kan bedruipen en financieel afhankelijk wordt van de gemeente.’

Het buurthuis probeert al geruime tijd meer informatie te krijgen van de gemeente, om zich goed te kunnen voorbereiden op de wijzigingen. Deze informatie weigert de gemeente echter te verstrekken.

De SP wil ook opheldering over het externe bureau wat is ingehuurd om het accommodatiebeleid vorm te geven. Siderius: ‘Al in 2009 heeft de SP een rapport gepresenteerd met daarin voorstellen om de wijkcentra in Zwolle op een hoog kwalitatief niveau te behouden. Toendertijd was de gemeente al bezig met het vormgeven van het beleid. Het is daarom vreemd dat er halverwege het traject opeens een extern bureau is ingeschakeld.'

SP eist flinke investering in wijkcentra
Klik hier voor de notitie 'wijkcentra in de verdrukking'