Niet bezuinigen op arme kinderen

21 mei 2011

Niet bezuinigen op arme kinderen

De fractie van de SP in de Zwolse gemeenteraad wil niet dat er wordt bezuinigd op armoedevoorzieningen voor kinderen. Het college stelt onder andere voor te bezuinigen op culturele en sportvoorzieningen voor kinderen uit arme gezinnen. De SP zal een motie indienen om deze groep bij de bezuinigingen te ontzien.

In Zwolle groeien bijna 3000 kinderen op in armoede. Het college stelt nu voor te bezuinigen op de voorzieningen voor deze groep voor sport en cultuur, waardoor deze kinderen het risico lopen een achterstand te krijgen op hun leeftijdgenoten. De SP vindt het onaanvaardbaar dat deze kinderen nu de prijs moeten betalen voor de gemeentelijke bezuinigingen. SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Het college komt met een hele serie bezuinigingen op gebied van sociale zaken. Ik ben het oneens met die bezuinigingen, maar de bezuinigingen op kinderen vindt ik wel het ergste. Deze kunnen immers niets doen aan hun situatie.' Siderius zal bij het debat op maandag 23 mei in de gemeenteraad een motie indienen om arme kinderen te ontzien.

Naast deze bezuinigingen wil het college ook snijden op de bijzondere bijstand, langdurigheidstoeslag, kinderopvang en rëintegratietrajecten. Siderius: ”Zo zien we dat de gevolgen van de economische crisis uiteindelijk bij de armsten worden neergelegd. De SP zal zich hiertegen blijven verzetten.” De SP zal ook niet nalaten het CDA en de PvdA eraan te herinneren dat zij bij de verkiezingen hebben beloofd niet te bezuinigen op het armoedebeleid.