SP: schoolzwemmen en stadswachten behouden

20 juni 2011

SP: schoolzwemmen en stadswachten behouden

De Zwolse fractie van de SP is er voorstander van om het schoolzwemmen en de stadswachten in Zwolle niet weg te bezuinigen. De SP wil niet bezuinigen op veiligheidsmaatregelen, maar zet liever in op minder externe inhuur, geen subsidie voor groen in het buitengebied en uitstel van projecten als investeren in de binnenstad.

Voor de SP staat bij bezuinigingen voorop dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Dan past het niet om te bezuinigen op de zwemveiligheid van kinderen, en ook niet op een project waarbij uitkeringsgerechtigden een baan en opleiding krijgen en daarbij nog bijdragen aan de veiligheid en leefbaarheid van onze stad. SP raadslid Frank Futselaar: ‘Voor ons zijn deze bezuinigingen oneerlijk en bovendien niet effectief: het wegvallen van de stadswachten kan uiteindelijk zelfs geld kosten’.

Volgens de SP kan er veel meer geld worden bezuinigd op externe inhuur dan het college van plan is. Daarnaast wil de SP af van de 400.000 euro die beschikbaar is gesteld voor subsidie van landschapsonderhoud voor particulieren, de zogenaamde groene diensten. Ook de geplande investeringen in de binnenstad kunnen worden uitgesteld, waardoor nieuwe middelen vrijvallen. Futselaar: ‘In crisistijd moet je keuzes maken. Maar het schoolzwemmen en de stadswachten horen wat ons betreft tot de basis van de sociale structuur van de stad. Die moet je behouden. Luxezaken als subsidies voor houtwallen of dure externe bureaus zijn niet strikt noodzakelijk en daarom een betere bezuinigingsmaatregel’.

Succesvolle actie 'Schoolzwemmen' in Diezerstraat
SP start handtekeningenactie ‘Reddingsboei voor het schoolzwemmen’