SP waarschuwt voor helse bezuinigingen in Zwolle

27 juni 2011

SP waarschuwt voor helse bezuinigingen in Zwolle

Bij het debat over de Perspectiefnota van de gemeente Zwolle, waarin het beleid voor de komende jaren wordt vastgelegd, heeft de SP gepleit voor een socialere koers. De SP wil niet dat in een tijd dat er grote rijksbezuinigingen op onder andere sociaal beleid plaatsvinden de gemeente daar nog een tandje bovenop doet. De coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en ChristenUnie investeren veel in staal en steen en niet in mensen. De SP pleit voor behoud van de stadswachten, het schoolzwemmen en geen bezuinigingen op sociaal beleid.

Hieronder de volledige bijdrage van fractievoorzitter Tjitske Siderius:

Algemene politieke beschouwing: ben je een... ...

Vorig jaar had de bijdrage van de SP de titel: stilte voor de storm. Nu de provinciale verkiezingen zijn geweest breekt de hel voor veel mensen los.

• Ben je een werknemer in de sociale werkplaats? Pech gehad: er worden 60.000 banen geschrapt.
  • Ben je huurder en verdien je bovenmodaal:? Pech gehad, je mag niet meer sociaal huren en kopen is er ook niet bij.
  • Ben je kind van ouders met een bijstandsuitkering? Je zuur verdiende centen gaan op om je ouders te onderhouden.
  • Ben je een bankier? Mazzelaar, je krijgt een hoger inkomen.
  • Ben je jonggehandicapt en op zoek naar een baan? Lever maar 5% van je uitkering in, dan ga je wel aan het werk.
  • Ben je moeder van een kind in het speciaal onderwijs? Jouw kind betaalt de rekening van de crisis.
  • Heb je een PersoonsGebondenBudget? Sorry, die schaffen we af.
  • Ben je afhankelijk van een bijstandsuitkering? Lever maar 2000 euro op jaarbasis in.
  • Ben je een prijzig, extern ingehuurd bureau? Geen zorgen voor de toekomst van morgen.
  • Ben je vrijwilliger bij het machinemuseum? Met één streep wordt het museum wegbezuinigd.
  • Ben je stadsmarketier? Geluksvogel, je hoeft geen cent in te leveren.
  • Heb je een leerwerkbaan bij de Stadswacht? Jammer dan, je toekomst is een bijstandsuitkering.
  • Ben je een kind zonder zwemdiploma? Wij staan niet meer in voor jouw veiligheid

Voorzitter, we zitten midden in een storm. Een storm die vooral de mensen in onze stad raakt die afhankelijk zijn van zorg, van een uitkering, van het speciaal onderwijs. Als mijn fractie de perspectiefnota zo leest dan schijnt het stadsbestuur te denken dat investeren in een stad betekent: meer asfalt, meer gebouwen, meer commerciële bedrijven en kruispunten. Bij de investeringen in de stad dwarrelen de miljoenen om ons hoofd voor steen en staal. Voor de SP betekent investeren in de stad in eerste plaats een investering in mensen. Als er op één pagina van de perspectiefnota een investering wordt genoemd van 225 miljoen (pagina 18), dan schaamt de SP zich dat we geen geld over hebben voor mensen met een laag inkomen, voor mensen die aangewezen zijn op zorg en voor kinderen die extra aandacht en begeleiding nodig hebben. De SP vindt het verdrietig dat de CU en zelfs de PvdA in Zwolle meelopen met de landelijke lijn van de VVD en het CDA die een afbraakpolitiek voorstaat op mens en beschaving.

De SP wil bij deze perspectiefnota aandacht geven aan heel veel onderwerpen, maar gezien de tijd moeten we ons helaas beperken.

Fundatie: te risicovol

Met het verdwijnen van het machinemuseum, van festival Zwart en mogelijk het Ecodrome is het culturele aanbod in Zwolle beperkter geworden. Bestaande instellingen worden daarnaast geconfronteerd met bezuinigingen. Des te vreemder kan het lijken dat tegelijkertijd provincie en gemeente fors investeren in de uitbreiding van de Fundatie: de provincie in bouwkosten en de gemeente in structurele subsidie voor de exploitatie (€ 50.000). Bij een eerder debat stelde de SP in principe achter de plannen te staan, maar een definitief oordeel te vellen na de risicoanalyse. Voorzitter, op grond van de - deels vertrouwelijke - gegevens over bouwkosten, risico's en de financiële reserves van de Fundatie zijn wij tot de conclusie gekomen dat we dit voorstel op dit moment een te groot risico achten voor deze financieel lastige tijden. Als de bouwkosten in de praktijk fors overschreden zouden worden, zoals zo vaak gebeurd bij dit soort projecten, zullen die kosten vrijwel zeker bij de gemeente terecht komen. Hoezeer wij de Fundatie een uitbreiding gunnen, dat risico is het voor ons niet waard, zeker niet aangezien de uitbreiding niet noodzakelijk is voor het voortbestaan van de fundatie. Ons voorstel is om de plannen te temporiseren en in een later economisch bestendiger stadium opnieuw te oordelen. En gezien het feit dat de Fundatie nog geld genoeg heeft om alle raadsleden een duur boek toe te sturen ziet de SP geen argumenten om de jaarlijkse subsidie voor drie jaar te verhogen met € 25.000 (pagina 23). Wij zullen een amendement indienen om dit tegen te gaan.

Past het passend onderwijs in Zwolle?

De nog ongedekte kosten voor onderwijshuisvesting baren de SP zorgen, zeker aangezien we al uitgaan van alleen het absoluut noodzakelijke. Nemen we een hypotheek op de toekomst door niet-absolute noodzakelijke dingen uit te stellen waardoor het alleen maar duurder wordt?

In 2012 wordt het passend onderwijs doorgevoerd. Dat zal grote gevolgen hebben, niet alleen voor leerlingen, scholen en ouders, maar ook voor de gemeenten. Wij zouden bijvoorbeeld wel eens geconfronteerd kunnen worden met een stijging van het gebruik van leerlingenvervoer (omdat kinderen naar veel meer verschillende locaties in de stad worden vervoerd). De SP wil er bij het college op aandringen tijdig in te schatten wat de consequenties van deze onderwijshervorming gaan zijn voor de gemeente, zowel beleidsinhoudelijk als financieel. Mijn fractie komt binnenkort met een notitie met onze ideeën over dit onderwerp.

Afbraak van de sociale werkplaats

Het Kabinet jaagt mensen met een arbeidsbeperking de stuipen op het lijf. Er worden 60.000 banen in de sociale werkplaatsen geschrapt en jonggehandicapten en bijstandsgerechtigden moeten inkomen inleveren. De toekomst van hardwerkende Nederlanders die elke dag naar vermogen werken en hun bijdrage aan de maatschappij leveren staat op losse schroeven. Concentratieproblemen, slapeloosheid, onrust, onzekerheid: dat is wat dit Kabinet in petto heeft voor deze Nederlanders.

En ook in Zwolle zal de werkplaats moeten bloeden voor het onverantwoorde gedrag van bankiers. Het gelanceerde plan van de Wezo is het voorgerecht om de jarenlange tekorten een halt toe te roepen. Er wordt ambtelijk personeel ontslagen en er worden afdelingen afgestoten. Dat lijkt in eerste instantie mee te vallen (alhoewel de begeleiding van de medewerkers met een indicatie natuurlijk wel gaat wegvallen). Maar het hoofdgerecht moet nog komen. Een sanering van ongeveer 600 banen bij de Wezo. 5000 euro minder per werknemer betekent dat wij óf het zelf moeten bijpassen of deze werknemers een deel van het salaris moeten afnemen, de begeleiding moeten schrappen, geen werkplekaanpassingen meer kunnen doen. Het is kiezen uit twee kwaden. De beweging om meer mensen bij een reguliere werkgever aan de slag te krijgen moet veel beter vorm krijgen.

Niet uitgevoerde moties van de Raad

En daarmee kom ik bij de paragraaf ‘niet uitgevoerde moties van de Raad’. Bij de begroting 2011 was er voldoende draagvlak in de Raad die het college opriep voor de perspectiefnota met een plan van aanpak te komen om het aantal medewerkers met een SW-indicatie bij reguliere werkgevers te bevorderen. Het bleef akelig stil. Een maand geleden heb ik er eens naar geïnformeerd. Geen antwoord. Nog een keer er achteraan. Na veel moeite kreeg ik een bijzonder curieus antwoord. ‘In de recent verschenen notitie Terugkijken en vooruitblikken op Sociale Zaken en Werkgelegenheid staat dat ondernemers in de regio worden uitgedaagd om zich te verbinden aan mensen met enige afstand tot de arbeidsmarkt en hen te begeleiden naar een betaalde baan’ De nieuwe Wet werken naar vermogen heeft als doelstelling dat zo veel mogelijk mensen met een arbeidsbeperking een reguliere baan gaan vervullen. In de uitwerking van deze wet zullen wij aangeven hoe wij het aantal mensen met een arbeidsbeperking, waaronder een wsw-indicatie' zullen bevorderen. (!!!)

Voorzitter, de opdracht van de motie was niet om het aantal mensen met een arbeidsbeperking te bevorderen, maar om met een plan van aanpak te komen om mensen met een arbeidsbeperking aan de slag te helpen bij reguliere werkgevers. We lopen als gemeente achter de feiten aan. Deze motie was een steun in de rug om pro-actief te werk te gaan, ook gezien de aankomende regelgeving. Waarom is deze motie niet uitgevoerd? Wij stellen daarom vandaag voor om als gemeente een prijs in te stellen voor ondernemers en werkgevers die werk maken van mensen met een arbeidsbeperking.

Sollicitatie-activiteiten Berkhout

Nog iets anders: op 4 mei heb ik via de griffie gevraagd naar de sollicitatieactiviteiten van ex-wethouder Berkhout. Het is nu eind juni: ik heb er drie keer achteraan gemaild en nog steeds heb ik geen antwoord ontvangen. Nu wil de SP er natuurlijk niet zomaar van uitgaan dat Berkhout niets uitvoert. Maar eigen onderzoek op Linkedin leverde nog geen hits op. Kan de wethouder mij vertellen hoe het ermee staat? Bovendien wachten wij als Raad ook nog op een informatienota over nieuwe regels voor ex-wethouders die ons in april zou worden toegestuurd. Daarbij moet ook gezegd dat de VVD wethouder ook een soort van ereschuld meedraagt want het is zijn minister, de minister van sociale zaken Kamp die van mensen in bijstand verwacht dat ze verplicht vrijwilligerswerk gaan doen. En dat zijn vaak mensen met een iets minder groot netwerk of arbeidspotentieel.

Stadswachten

De bezuiniging op de stadswachten ligt de SP zwaar op de maag. Wij zien dat de stadswachten een belangrijke functie vervullen en inderdaad – zoals het college ook aangeeft – de oren en ogen van de stad zijn. Mijn fractie begrijpt daarom niet dat het college van mening is dat ‘het toezicht in de openbare ruimte goed is geregeld, ook wanneer de bijdrage van de stadswachtorganisatie stopt in Zwolle. Suggereert het college nu dat de stadswachtorganisatie niets bijdraagt in Zwolle? Graag een toelichting?

Mijn fractie heeft onvoldoende informatie om een beslissing te nemen en wil eerst gedegen onderzoek. Ons voorstel is om de beslissing na het zomerreces te nemen.

Andere keuzes

Ondanks dat de SP blij is dat de gemeenteraad heeft aangegeven niet op kinderen in armoede te willen bezuinigen, maken wij anders keuzes dan het stadsbestuur. Participatie is voor de SP niet mensen in steek laten en hen het zelf laten uitzoeken. Wij hebben grote moeite met de bezuinigingen in de jeugdzorg, de AWBZ, de PGB en de WMO. Ook de grote problemen door de invoering van de eigen bijdrage voor de kinderopvang zijn ons een doorn in het oog. Er zijn ondertussen ouders gestopt met parttime werk of een traject naar arbeid. Een ander deel overweegt te stoppen. Dat is dus wat het college onder participatie verstaat. Mensen dwingen om weer afhankelijk te worden van een uitkering. Lang leve de VVD in de coalitie.

Voorzitter, nu we via de rioollasten de kwijtschelding van deze belastingen gaan verrekenen blijft er op het budget voor de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen 550.000 euro over. Het voorstel van mijn fractie is om dit budget specifiek in te zetten voor de kosten van de kinderopvang voor ouders met een uitkering die een traject volgen richting arbeid. Ziet de wethouder hiertoe mogelijkheden?

Tot slot

Mijn fractie had nog veel meer willen zeggen vandaag. Over de bestuurlijke miskleun van 1,13 miljoen voor Ruimte voor Ruimte. Over het wachten op de oplossing voor de verkeersknip. Over de vrijkomende locatie Weezenlanden. Over de budgetten voor stadsmarketing. Over het voorkeursbeleid voor een grote commerciële keten in plaats van een beeldentuin. Over de millenniumdoelen. Over schoolzwemmen. Daarvoor zult u geduld moeten hebben tot 11 juli als de SP haar wijzigingsvoorstellen zal presenteren.

Dank u wel namens de fractie;
Tjitske Siderius