SP: tientallen klachten over eigen bijdrage WMO. Meldpunt blijft voorlopig bestaan.

22 juli 2011

Sinds maart 2011 heeft de SP een meldpunt geopend over de invoering van de eigen bijdrage voor gebruikers van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Dit meldpunt is bedoeld om in kaart brengen wat de invoering van de eigen bijdragen betekent voor mensen die een beroep moeten doen op de WMO. Ondertussen heeft de partij al tientallen klachten ontvangen.

De voornaamste klachten gaan over onduidelijkheid over de hoogte van de eigen bijdragen, het moeten opzeggen van hulp en een forse aanslag op het huishoudbudget. SP fractievoorzitter Tjitske Siderius vindt de klachten zorgelijk: 'Een aantal mensen moet per maand fors extra gaan betalen voor de eerste zorgbehoefte. Soms tot wel honderden euro's extra per maand. Hierdoor komen gezinnen in forse financiële problemen. Een aantal heeft de zorg al opgezegd bij de gemeente. De SP vindt dat een onwenselijke ontwikkeling. De gemeente heeft een zorgplicht, maar laat zorgbehoevenden het nu zelf maar uitzoeken. Dat kan alleen maar grote problemen opleveren in de toekomst.'

De SP heeft besloten het meldpunt voorlopig in stand te houden om de invoering van de eigen bijdragen te kunnen volgen. De collectieve ziektekostenverzekering wordt straks namelijk ook nog fors beperkt. Konden eerst mensen met een inkomen van 115% van het sociaal minimum hiervan gebruik maken. Straks krijgen alleen arme gezinnen met een inkomen van 110% van het sociaal minimum de eigen bijdragen volledig vergoed. 'Dat is een flinke aanslag op de portemonnee van de armsten in onze stad', aldus Siderius.

Het meldpunt is te vinden op de website van de SP in Zwolle: www.zwolle.sp.nl. De resultaten van deze enquête worden voorgelegd aan de gemeenteraad in Zwolle. Op deze manier brengt de SP de praktijk in de politiek. Uit de resultaten zullen ook conclusies kunnen worden getrokken hoe het beter en anders moet. Mensen zonder internet kunnen contact opnemen met 038-4605875 (Marina) of een brief sturen naar SP Zwolle, Borneostraat 30, 8022 PD in Zwolle.

ONDERZOEK EIGEN BIJDRAGEN WMO