SP wil fractievergoedingen halveren

10 juli 2011

SP wil fractievergoedingen halveren

De SP in Zwolle wil dat de fractiebudgetten van de politieke fracties in de gemeenteraad worden gehalveerd. Hiervoor zal de partij aankomende maandag een voorstel indienen. Naast de individuele vergoeding van raadsleden krijgt elke fractie een apart budget om de kosten van het politieke werk te betalen.

Onlangs zijn er grote bezuinigingen op sociale zaken aangekondigd door het stadsbestuur, waardoor de meest arme gezinnen in Zwolle geld moeten inleveren of niet meer kunnen deelnemen aan sport of cultuur. Deze bezuinigingen werden aangekondigd met de termen dat we voor een ‘grote veranderopgave’ staan en er een ‘paradigmawisseling’ moet plaatsvinden.

SP-raadslid Frank Futselaar: ‘De SP stelt voor om ook voor de raadsfracties een ‘grote veranderopgave’ te ondergaan en een ‘paradigmawisseling’ te laten plaatsvinden door het fractiebudget van elke fractie te halveren.’

Volgens de SP is het goed als politieke partijen ook naar zichzelf kijken als het gaat om de bezuinigingen in de stad. Futselaar: ‘We kunnen als raadsleden niet zomaar toekijken hoe er wordt bezuinigd op de Zwollenaren en maatschappelijke organisaties in de stad en er her en der voorzieningen in de stad worden geschrapt. We moeten ook zelf ons steentje hierin bijdragen.’