Zorgen over nieuw systeem huurwoningen bij SP

11 juli 2011

Zorgen over nieuw systeem huurwoningen bij SP

In de laatste raadsvergadering voor het zomerreces zal de fractie van de SP vragen stellen over het nieuwe woonruimteverdeelsysteem. Dit is het nieuwe systeem dat de Zwolse woningbouwcorporaties hanteren voor woningzoekenden. Het is een digitaal systeem, waarin woningzoekenden hun wensen voor een nieuwe huurwoning kenbaar kunnen maken. Onlangs bleek dat 10.000 woningzoekenden in Zwolle zich nog niet voor het nieuwe systeem hebben aangemeld. Dat vindt de SP zorgelijk.

SP raadslid Edwin Koster: ‘Ik maak mij zorgen om de 10.000 mensen die zich nog niet in het nieuwe systeem hebben aangemeld. Ik wil van het stadsbestuur horen wat de reden hiervan is en of er op een effectieve wijze is gecommuniceerd met woningzoekenden. Bovendien is de SP er bang dat woningzoekenden de opgebouwde rechten verliezen doordat zij te laat inschrijven. De wachttijd voor een huurwoning is al aan de hoge kant, soms zelfs twee jaar of meer. Daar zou het nieuwe systeem juist verandering in moeten brengen.’

De SP heeft niet voor niets gelijktijdig met de introductie van het nieuwe verdeelsysteem ook een meldpunt geopend. De partij houdt graag een vinger aan de pols als het gaat om huurwoningen.

SP Zwolle opent meldpunt voor nieuw woonruimteverdeelsysteem
MELDPUNT HUURWONINGEN