SP: betaal onterecht geinde kosten voor ID-kaart automatisch terug

13 september 2011

SP: betaal onterecht geinde kosten voor ID-kaart automatisch terug

Afgelopen vrijdag besloot de Hoge Raad dat gemeenten geen geld meer mogen vragen voor een ID-kaart en dat mensen die in de afgelopen zes weken een identiteitskaart aangeschaft hebben, de kosten daarvan terug kunnen krijgen. Een aantal gemeenten heeft daarop besloten dat geld automatisch terug te geven. De SP vindt dat Zwolle dat voorbeeld moet volgen.

Op de website van de gemeente Zwolle is te lezen dat de gemeente Zwolle in overleg met de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) en de NVVB (Nederlandse Vereniging van Burgerzaken) bepaalt hoe Zwolle met deze uitspraak omgaat.

Sommige gemeenten betalen alleen de kosten terug als mensen een bezwaarschrift indienen tegen het besluit dat ze geld moesten betalen voor hun kaart. 'Veel te omslachtig' vindt SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius. 'Voor de mensen die het geld terug kunnen krijgen, en ook voor de gemeente zelf die de bezwaarschriften in behandeling moet nemen en moet beoordelen. De kosten daarvan zouden weleens hoger kunnen zijn dan het bedrag dat bespaard wordt doordat niet iedereen een bezwaarschrift zal indienen.'

Siderius heeft aan het college van B en W voorgesteld het voorbeeld te volgen van gemeenten als Capelle aan de IJssel en Raalte die het geld terugbetalen zonder dat de mensen erom hoeven te vragen.