SP vraagt solidariteit van hogere inkomens

30 oktober 2011

SP vraagt solidariteit van hogere inkomens

De SP wil een streep door de bezuinigingen op de armsten in Zwolle. De partij vraagt het college om de bezuinigingen eerlijker te verdelen door bijvoorbeeld een extra gemeentelijke belasting in te voeren voor hogere inkomens. Kinderen die in armoede opgroeien kunnen hierdoor blijven sporten en culturele activiteiten ondernemen. De korting op mensen die langdurig arm zijn kan dan van tafel.

SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: 'Door dit beleid dreigt Zwolle terug te keren naar de Middeleeuwen. Mensen krijgen geen ondersteuning meer van de overheid en worden aan hun lot overgelaten en leven in onzekerheid. Het zijn de armsten die de rekening van de crisis moeten betalen. Het wordt tijd dat de rijksten ook een steentje gaan bijdragen.'

In de plannen van het stadsbestuur is er geen enkele maatregel te vinden die hogere inkomens laat bijdragen om deze crisis op te lossen. Bijna 20% van de Zwolse huishoudens zit in de hoogste inkomenscategorie. Siderius: 'Deze huishoudens merken het minst van de recessie en kunnen via een extra gemeentelijke toeslag hun mede-Zwollenaren helpen de crisis door te komen.'