Laat woningbouwcorporaties onderhoud gemeentelijke gebouwen doen

10 januari 2012

Laat woningbouwcorporaties onderhoud gemeentelijke gebouwen doen

De SP heeft natuurlijk haar eigen ideeën over de bezuinigingen voor Zwolle. In het verleden hebben we al verscheidene keren gepleit voor het stopzetten van zinloze projecten als de Rode Torenbrug en het drastisch beperken van externe inhuur. Maar er kan natuurlijk ook altijd kritisch gekeken worden naar de manier waarop de gemeente haar eigen interne organisatie beheert.

De gemeente Zwolle heeft 140 gebouwen in beheer. Daarbij valt dan te denken aan de wijkaccommodaties en gemeentelijke gebouwen, maar ook de gebouwen die verhuurd worden zoals Artez en de Fundatie. Deze moeten allemaal onderhouden en beheerd worden. Dat kan de gemeente zelf doen, zoals nu het geval is, maar de SP denkt dat dit beter kan worden uitbesteed aan de woningbouwcorporaties. Corporaties beschikken al over een ingerichte organisatie voor beheer en onderhoud van vastgoed. De gemeente kan zo fors besparen.

SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Door woningbouwcorporaties te laten doen waar ze goed in zijn - gebouwen beheren en onderhouden - kan de gemeente weer wat extra bezuinigen. Hierdoor blijft er meer geld over voor sociaal beleid.’

De wethouder heeft aangegeven brood te zien in het voorstel van de SP en gaat het nu verder onderzoeken.