SP: behoud de boodschappenhulp!

30 januari 2012

SP: behoud de boodschappenhulp!

De SP wil dat de boodschappenhulp in Zwolle in de huidige vorm blijft bestaan. Wethouder Dannenberg vindt de boodschappenhulp te duur. Op dit moment wordt de boodschappenhulp - naar volle tevredenheid van de 95 gebruikers - uitgevoerd door Wijz en Frion. Eerder werd de boodschappenhulp voor 3,5 ton uitgevoerd door de gemeente zelf. Wijz en Frion hebben nu nog geen € 30.000 per jaar nodig om ouderen te helpen bij de boodschappen. Wethouder Dannenberg (CDA) wil echter dat hier nog € 3.500 af gaat.

SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: 'De gemeente Zwolle wil weer voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Voor €3.500 zet de wethouder een goedlopende dienstverlening bij het grof vuil. Het is maar afwachten wat er voor terugkomt.'

Wijz en Frion maken voor de boodschappenhulp gebruik van vrijwilligers. De opmerking van wethouder Dannenberg dat mensen maar de boodschappenservice van de Boni moeten gebruiken schoot de SP in het verkeerde keelgat. Siderius: 'Het gaat ook om het sociale aspect. De boodschappenservice van de Boni maakt geen praatje of drinkt een kopje koffie mee. De boodschappenhulp heeft ook een signalerende functie als er iets mis is. Er kan dan snel (andere) hulp worden ingeroepen.'

De SP zal bij de gemeenteraadsvergadering een motie indienen om de boodschappenhulp in de huidige vorm te behouden.