SP vraagt offer van gemeenteraad

26 januari 2012

SP vraagt offer van gemeenteraad

De SP wil dat de gemeenteraad ook op zichzelf bezuinigt. De partij stelt daarom voor om de computervergoeding voor raadsleden fors in te perken. Al eerder stelde de SP voor om het salaris van raadsleden en het fractiebudget te korten. Daarvoor was geen meerderheid in de gemeenteraad.

De SP wil nu dat raadsleden de computervergoeding inleveren.Raadsleden krijgen jaarlijks € 700 op hun rekening gestort om een computer te kopen. Zij hoeven daarvoor geen verantwoording af te leggen zoals het inleveren van bonnetjes. Vorig jaar werd de computerregeling voor kinderen die in armoede leven geschrapt om te bezuinigen.

SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: 'Ondertussen hebben we op van alles bezuinigd, behalve op onszelf. De fractievergoedingen en de raadsvergoedingen zijn in deze raad heiliger dan de paus. De raad is wel stoer genoeg om de computerregeling voor scholieren die in armoede moeten leven te schrappen. Laten we nu ook eens stoer zijn voor onszelf'.

De SP stelt maandag in de gemeenteraad voor om de computervergoeding niet meer jaarlijks uit te betalen, maar eens in de raadsperiode. Daarmee kunnen duizenden euro's worden bespaard.