SP wil aanpak gevaarlijke bestrating Koggekade

8 januari 2012

SP wil aanpak gevaarlijke bestrating Koggekade

De fractie van de SP in de gemeenteraad van Zwolle wil dat het stadsbestuur actie onderneemt om de bestrating van de Koggekade aan te pakken. Op dit moment is die bestrating een groot probleem voor bewoners die moeilijk ter been zijn. De SP zal hierover mondelinge vragen stellen in de gemeenteraad.

Voor de SP is het van groot belang dat alle Zwollenaren in staat zijn op een veilige manier hun huis te bereiken. In de Koggekade worden bewoners op dit moment gedwongen een trap te gebruiken om de straat te bereiken. Het gaat om de ontsluiting met de Wismarstraat en de Keulenstraat. Dit is een probleem voor bewoners die slecht ter been zijn en bijvoorbeeld een rollator gebruiken. Er hebben al ernstige ongevallen plaatsgevonden, waardoor de SP vindt dat het de hoogste tijd is dit probleem aan te pakken.

SP raadslid Edwin Koster: ‘Wij krijgen verschillende klachten van bewoners die last hebben van de bestrating in de Koggekade. Er ontbreekt een hellend vlak, waardoor ouderen met een rollater in de problemen komen. Het argument van de gemeente dat er geen geld is, is niet valide. Als bewoners blijven verongelukken zijn de maatschappelijke kosten uiteindelijk veel hoger. Bovendien heeft de gemeente net miljoenen uitgegeven voor het aanpassen van het Kraenbolwerk. Deze kleine aanpassing stelt hierbij weinig voor. Er moet zo snel mogelijk gewerkt worden aan een oplossing. Zwollenaren moeten veilig hun eigen huis kunnen bereiken.’

De SP wil dat een glooiende helling wordt aangelegd zodat de stoep ook gemakkelijk met een rollator of rolstoel bereikt kan worden.