SP vraagt noodplan schimmelhuizen Dieze-Oost

18 februari 2012

SP vraagt noodplan schimmelhuizen Dieze-Oost

De SP wil dat er een noodplan komt om de problemen met schimmel en kou in de huurhuizen in Dieze-Oost op te lossen. De SP heeft naar aanleiding van buurtonderzoek in de Isaac van Hoornbeekstraat en de Hemerkenstraat zoveel meldingen van bewoners gekregen uit verschillende straten dat blijkt dat er sprake is van een wijkbreed probleem. De leefsituatie van sommige bewoners is dusdanig dat er niet langer gewacht kan worden met aanpakken van de kou, tocht en schimmelproblematiek.

De SP begon vorig jaar oorspronkelijk met een straatonderzoek in de Isaac van Hoornbeekstraat. Daaruit bleek dat er forse problemen waren met schimmel en kou in de huurhuizen van SWZ. Daarna volgde de Hermekenstraat, waar er naast kou en schimmel ook veel problemen waren door tocht. Nu krijgt de SP nieuwe meldingen uit diverse straten in Dieze-Oost. Het probleem blijkt structureel in de wijk te zijn.

SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘In het begin dachten en hoopten we dat de situatie in de Isaac van Hoornbeekstraat een uitzondering in Dieze was, maar het lijkt eerder de regel. Deze situatie kan zo niet voortduren en SWZ mag zich niet blijven verbergen achter een plan voor wijkvernieuwing dat ooit zal komen. Deze bewoners hebben een afschuwelijk koude winter achter de rug en er mag volgend jaar geen tweede volgen.’

SWZ heeft de bewoners van de Isaac van Hoornbeekstraat naar aanleiding van het SP-onderzoek centrale verwarming en collectieve aanpak van de schimmel aangeboden. De partij wil dat de woningbouwvereniging ook de problemen in andere straten direct gaat aanpakken. Als SWZ niet op korte termijn met noodmaatregelen komt voor alle probleemgevallen in Dieze-Oost, wil de SP het college van B&W vragen te interveniëren.

Ondertussen heeft de SP ook uit andere wijken in Zwolle klachten over huurhuizen ontvangen. De partij gaat al deze klachten zorgvuldig onderzoeken.

Ook SWZ-woningen Hemerkenstraat ijskoud en onder de schimmel
SP legt aanbod SWZ aan bewoners Isaac van Hoornbeekstraat voor
Buurtonderzoek SP: schimmel en kou in huurhuizen
Meldpunt Huurwoningen