SP lanceert visie Zwolse woningmarkt

18 mei 2012

SP lanceert visie Zwolse woningmarkt

De fractie van de SP in de Zwolse gemeenteraad heeft een notitie uitgebracht waarin haar visie op de Zwolse woningmarkt is uitgewerkt. Volgens de partij moet er fors worden ingezet op de bouw van meer sociale huurwoningen en de renovatie van bestaande huurwoningen. De SP is gekomen met deze notitie omdat de partij constateert dat de situatie op de Zwolse woningmarkt in een negatieve spiraal zit. Niet alleen zit de koopmarkt op slot door vooral landelijke ontwikkelingen, maar bovenal worden de wachtlijsten voor sociale huurwoningen elk jaar langer. En hiervoor ligt de oorzaak vooral bij de te beperkte ambities van gemeente en woningbouwcorporaties in het verleden en heden.

In de notitie stelt de SP een aantal maatregelen voor om met name de huurmarkt te verbeteren. In de eerste plaats moet volgens de SP het sociale huurwoningenbestand met 10% worden uitgebreid, in plaats van het op peil houden zoals het gemeentebestuur en de corporaties willen. Daarnaast wil de SP een vaste regel dat een huurwoning pas gesloopt wordt als er een nieuwe woning voor in de plaats komt.

Ook wil de partij fors inzetten op verduurzaming van de bestaande huurwoningen. Volgens de SP liggen hier de beste kansen op het verbeteren van isolatie van bestaande woningen. Uit het SP-onderzoek in Dieze-Oost afgelopen maanden is duidelijk gebleken dat daar grote en structurele problemen met schimmel en tocht zijn. Door serieuze renovatie en isolatie van zulke huizen wordt de leefbaarheid fors verbeterd, gaan de energiekosten voor de bewoners omlaag en wordt het milieu gespaard.

SP-raadslid Edwin Koster: ‘Met deze notitie willen we gemeentebestuur en corporaties uitdagen echt iets te doen aan de groeiende Zwolse woningnood. Wij zijn nu een stad van jarenlange wachtlijsten, tocht- en schimmelhuizen en leegstaande dure bouwkavels. Dat is onacceptabel. Het laat bovendien zien dat de prioriteiten van het stadsbestuur in het verleden al verkeerd waren. In deze crisistijd moet het roer echt om.’

De SP zal het college om een reactie op de notitie vragen. Aankomende maandag bespreekt de gemeenteraad de situatie op de huurmarkt met de Zwolse woningbouwcorporaties.

Bijlage: Zwolse huurplan van de SP

SP: meer sociale huurwoningen bittere noodzaak