Tjitske Siderius op lijst Tweede Kamer

5 juni 2012

Tjitske Siderius op lijst Tweede Kamer

Zwolse SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius staat op de 18de plek van de (concept) kandidatenlijst voor de Tweede Kamer van de SP. Gezien de huidige peilingen heeft zij een zeer goede kans gekozen te worden. De lokale SP is trots op haar hoge positie op de kieslijst. Afdelingsvoorzitter Bert Sluijer: 'Tjitske Siderius heeft veel en goed werk verricht voor Zwolle, zowel voor de stad als de SP. Dat zullen we missen. Positief is dat heel Nederland straks kennis kan maken met Siderius en haar strijd voor een betere wereld. Maar ook voor de stad Zwolle en de regio is het positief dat we een kort lijntje met Den Haag hebben.'

Tjitske Siderius

Sluijer: 'De kracht van Siderius is dat ze met beide benen in de samenleving staat en zich veel laat zien in de stad en op straat. Onder haar leiding voerde de SP onder andere het buurtonderzoek naar de schimmelhuizen in Dieze-Oost uit. Met als resultaat dat de bewoners centrale verwarming en een gezamenlijke aanpak van schimmel krijgen. Siderius blijft betrokken bij de lokale SP en is daarmee voor onze stad niet verloren.'

Hoewel de Zwolse SP onder de leiding van Siderius tot de oppositie behoorde, heeft zij veel weten te bereiken. Op haar initiatief is de tegemoetkoming voor chronisch zieken, gehandicapten en ouderen via de bijzondere bijstand niet wegbezuinigd, werd de vertrekregeling van de ex-directeur van de Wezo openbaar en bleven taalprojecten voor anderstaligen bestaan. Ook werd er op suggestie van Siderius een proef gestart met speciaal onderwijs op havo en vwo niveau, zodat kinderen met een gedragsstoornis niet onder hun niveau les kregen.

Sluijer: 'Nederland krijgt er een toegewijde en serieuze volksvertegenwoordiger bij. De passie die Siderius liet zien voor jonggehandicapten, werknemers van de sociale werkplaats, bijstandsgerechtigden, chronisch zieken en gehandicapten kan Nederland goed gebruiken.'

Het verkiezingscongres van de SP zal zich op 30 juni uitspreken over de kandidatenlijst.

SP op het station Zwolle