Collectie Ecodrome gaat verloren

3 juli 2012

Collectie Ecodrome gaat verloren

Het lijkt erop dat de natuurhistorische collectie van het voormalige natuurmuseum van Zwolle die tot nu toe in het Ecodrome te zien was niet in Zwolle zal kunnen blijven. Het college is van plan de collectie af te stoten en dat zal waarschijnlijk inhouden dat de stukken verspreid zullen worden over andere collecties en musea.

De SP vind het diep treurig dat een dusdanig belangrijke collectie voor Zwolle verloren gaat. De partij pleitte er vorig jaar al voor om –tegen een substantieel lagere gemeentelijke bijdrage- toch in te zetten op een doorstart van het Ecodrome. Met het Ecodrome lijkt Zwolle nu ook een van de grootste en meest unieke natuurhistorische collecties te gaan verliezen.

SP-raadslid Frank Futselaar: “Ik vond het schokkend te zien hoe weinig het sommige raadsleden leek te kunnen schelen dat deze collectie dreigt te verdwijnen. De mate van beschaving van een samenleving –ook een gemeente- is onder andere te meten aan hoe je omgaat met je erfgoed. Daarin maakt Zwolle geen goede indruk.”