SP legt vragen over sloopbesluit aan woningbouwcorporatie SWZ voor

13 juli 2012

SP legt vragen over sloopbesluit aan woningbouwcorporatie SWZ voor

De SP heeft naar aanleiding van vragen van bewoners uit Dieze Oost woningcorporatie SWZ een brief gestuurd over het sloopbesluit. SWZ heeft besloten de woningen aan de Hemerkenstraat, de Schoonhovenstraat, de Regelandistraat en de van Ummenstraat te slopen nadat uit onderzoek van de SP bleek dat de woningen vol tocht, kou en schimmel zitten. De schimmel en kou leverden gezondheidsproblemen op bij de bewoners, zoals bij kinderen.

SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Nadat het nieuws van de sloop van de woningen bekend werd, is de SP door veel bewoners benaderd over het besluit. Veel bewoners geven aan dat ze ondanks de slechte kwaliteit van de woningen, het een fijne wijk vinden om te wonen en graag terug willen keren. Er bestaat onduidelijkheid of dat mogelijk is. Ook kreeg de partij veel vragen over de huurprijs. SWZ geeft in de brief aan de bewoners aan dat ze in sommige gevallen twee keer zoveel huur moeten gaan betalen. Hiermee wordt een deel van de bewoners de wijk uit gejaagd. De SP vraag SWZ goed te kijken welke mogelijkheden er zijn zodat dat de huurprijs niet buitenproportioneel stijgt, bijvoorbeeld door het toepassen van huurtoeslag.’

Andere vragen gaan over de inschrijfduur, het inschrijfgeld en de verhuisvergoeding. De criteria zijn onduidelijk. Siderius: ‘Het is onduidelijk hoeveel extra punten de bewoners binnen het woningverdeelsysteem krijgen. Ook blijkt uit de brief niet of de bewoners het inschrijfgeld voor de woningzoeker vergoed krijgen en wanneer de verhuisvergoeding precies wordt uitbetaald. Op deze vragen moet zo snel mogelijk een antwoord komen van SWZ.’

Bijlage: brief aan SWZ

SP: harde garanties nodig bij sloop Dieze-Oost