Actie SP: stop het liggeld in het ziekenhuis

3 september 2012

Actie SP: stop het liggeld in het ziekenhuis

Stop het liggeld in het ziekenhuis

De SP in Zwolle heeft vanochtend actie gevoerd tegen het liggeld in het ziekenhuis. De Kunduz-partijen (VVD, CDA, D66, CU en GL) willen een boete van € 7,50 invoeren voor elke dag dat iemand in het ziekenhuis ligt. Hiermee kunnen de kosten voor zieken enorm oplopen. De plaatselijke SP heeft daarom een groot bord bij het Weezenlanden ziekenhuis neergezet waaruit de gevolgen van het liggeld duidelijk worden.

Stop het liggeld in het ziekenhuis

SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Het liggeld in het ziekenhuis is een boete op ziek zijn. Mensen kiezen er niet voor om gebruik te maken van het ziekenhuis. Het is bittere noodzaak. Het is daarom niet solidair om mensen die ziek zijn voor elke opname dag € 7,50 te laten betalen. De kosten kunnen hiermee enorm oplopen. Als iemand 90 dagen moet worden opgenomen op de psychiatrische afdeling is diegene bijna € 700,- kwijt. Dit beleid moet gestopt worden.’

Voor de SP staat solidariteit voorop tussen zieken en chronische zieken. De partij vind dat we gezamenlijk de zorgkosten moeten dragen. Iedereen kan ziek worden en bovendien blijkt uit onderzoek dat de mensen met de laagste inkomens vaker gebruik moeten maken van de zorg. Siderius: ‘Zo worden mensen die ziek zijn, ook nog eens in de financiële problemen geholpen met dank aan deze vijf partijen. Op 12 september kunnen mensen kiezen voor een eerlijke zorg. Stem SP!’

SP in Holtenbroek en Zwolle-Zuid op straat