SP: stop geldverspilling aan VNG-jaarcongres

11 oktober 2012

SP: stop geldverspilling aan VNG-jaarcongres

De SP roept wethouder Dannenberg op om te pleiten voor een veel soberder jaarcongres van de VNG. Het luxe tweedaagse congres zal komend jaar waarschijnlijk iets goedkoper worden, maar met kosten van 600 euro per bezoeker blijft het erg duur. SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘De belastingbetalers zullen voor al deze kosten moeten opdraaien. Zeker in een tijd waarop zoveel bezuinigd moet worden, is dit niet te verantwoorden. Door het congres op een vaste locatie te houden en het te beperken tot één dag kan er fors bespaard worden.’

Komende vrijdag besluit de VNG hoe het komende congres in Zwolle eruit komt te zien. Het voorstel is om het congres 150 euro per deelnemer goedkoper te organiseren. Dit gebeurt door de warme lunch af te schaffen en de ‘fun factor’ te beperken. De SP vindt dit nog niet ver genoeg gaan. Siderius: ‘Het congres kan prima op één dag plaatsvinden. Dit scheelt veel kosten voor de organisatie. Daarnaast zijn er dan geen kosten voor de overnachting en hoeft er geen feestelijk avondprogramma georganiseerd te worden. Het kan allemaal veel eenvoudiger en efficiënter. Nu Zwolle miljoenen moet bezuinigen is een overdreven congres met een feestavond echt niet passend. Ik roep wethouder Dannenberg op om hier namens onze stad voor te pleiten.’

De SP heeft er altijd voor gepleit dat raadsleden die een bezoek willen brengen aan het congres dit betalen uit de ruime vergoeding die zij ontvangen voor het raadslidmaatschap. Siderius: ‘We krijgen zo’n 1000 euro netto per maand om onze onkosten te dekken. Elk werkbezoek dat we doen moet daaruit betaald worden. Het is logisch om hieruit ook de deelname aan het VNG-congres te betalen.’