Succes SP: steekproef asbest openbaar

11 november 2012

Succes SP: steekproef asbest openbaar

Wethouder Dannenberg gaat op initiatief van de SP de steekproef naar asbest in huurwoningen opvragen bij de woningbouwcorporaties en aan de gemeenteraad sturen. De SP vroeg eerder om een volledige asbestinventarisatie naar huurwoningen in Zwolle. In de steekproef zijn bewoners geïnformeerd over de asbest in de huizen die in hun omgeving in de steekproef vielen. Bewoners van huurwoningen hebben hierdoor geen zekerheid over asbest in de eigen huurwoning.

SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: 'Wij zijn blij dat de steekproef openbaar wordt. Zo is het voor de hele stad duidelijk waar mogelijke gezondheidsrisico's aanwezig zijn. De SP zou het liefst nog een stap verder gaan en een volledige inventarisatie houden, zodat elke bewoner precies weet waar het asbest in zijn woning zit. Bij zo'n belangrijk onderwerp is noodzaak dat deze gegevens voor iedere Zwollenaar openbaar worden.'

De SP krijgt steeds meer meldingen van asbest in huurwoningen. Per situatie proberen wij alle gegevens boven water te krijgen en grote risico's aan de kaak te stellen.

SP wil inventarisatie naar asbest in huurwoningen
SP: duidelijkheid over renovatie en parkeerplekken Pieter Steijnstraat
SP legt vragen over sloopbesluit aan woningbouwcorporatie SWZ voor
SP: harde garanties nodig bij sloop Dieze-Oost