SP in huurdebat: blijf investeren in sociale woningen

15 januari 2013

SP in huurdebat: blijf investeren in sociale woningen

In een informatieve ronde over de huisvestingsproblemen in Zwolle heeft de SP aangegeven dat het belangrijk is dat fors wordt ingezet op meer sociale huurwoningen in de stad, gezien de enorme wachtlijsten die er bestaan., opgelopen tot zelfs 3,7 jaar. Het college zet wat ons betreft nog teveel in op woningen in het middeldure- en hoger segment.

Opmerkelijk is dat een externe adviseur van Deloitte als een van de mogelijkheden waarmee gemeenten woningbouw stimuleren noemde het doorlenen van goedkope leningen aan de corporaties, zodat ze over genoeg middelen beschikken. Dit voorstel diende de SP al bij de begrotingsbehandeling in, maar kon geen steun vinden bij de rest van de gemeenteraad. Hoewel de wethouder nog steeds niet enthousiast lijkt, heeft hij de deur inmiddels wel opengezet voor gebruik van dit middel. Voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen.

Er was ook positief nieuws: woningbouwcorporatie SWZ meldde de komende jaren vast te houden aan zowel de nieuwbouwplannen als de geplande renovaties is Dieze-Oost, Holtenbroek en de Pierik. De SP is blij dat SWZ vasthoudt aan deze plannen, want de behoefte in de stad blijft groot.

Helaas zijn de huidige problemen ontstaan doordat Zwolle in het verleden –tegen de zin van de SP- veel te veel heeft ingezet op dure koopwoningen, vooral in Stadshagen. Daar betalen we nu een hoge prijs voor. Maar het kan niet zo zijn dat Zwollenaren die sociale huurwoningen nodig hebben hiervoor de prijs moeten gaan betalen.