SP: zoek bezuinigingen in Spoorzone

7 januari 2013

SP: zoek bezuinigingen in Spoorzone

De fractie van de SP wil een deel van de bezuinigingen die Zwolle de komende jaren te wachten staan zoeken in een sobere versie van de Spoorzone. Door geld te besparen op het grootste infrastructurele project in de stad van de komende jaren kunnen verdere bezuinigingen op sociaal beleid hopelijk nog worden voorkomen.

De komende jaren zal de stad Zwolle door een verlies van 60 miljoen op de gronden in Stadshagen extra moeten bezuinigen. De SP wil dat deze middelen allereerst worden gezocht in grote infrastructurele projecten. De Spoorzone vormt een van de belangrijkste en grootste ontwikkelingen in de stad van de komende tijd, maar mede door de grote omvang ziet de SP nog mogelijkheden om te bezuinigen.

SP-raadslid Edwin Koster: ‘Wat ons betreft is een goudgerande, luxe stationshal niet nodig. Wij staan sober beleid voor. De prioriteit is dat de verkeersproblemen rond het station, inclusief het fietsparkeren, goed worden opgelost. Alle andere toeters en bellen moeten we kritisch onder het licht houden om te zien of we er wel mee door moeten gaan. De verdriedubbeling van de proceskosten van de Spoorzone baart de SP grote zorgen. Juist in tijden waar we de hand op de knip moeten houden, blijken wisselingen in projectleiding een dure aangelegenheid.’