Actie SP: groeten uit de sociale werkplaats!

22 februari 2013

Actie SP: groeten uit de sociale werkplaats!

Komende zaterdag 23 februari zal de SP in de Diezerstraat mensen vragen om een ansichtkaart 'Groeten uit de sociale werkplaats' te tekenen. De ansichtkaart wordt naar het kabinet gestuurd om ze te laten weten dat de nieuwe participatiewet zal leiden tot het einde van de sociale werkplaatsen in Nederland.

De actie wordt gevoerd onder de vlag van het samenwerkingsverband 'Armoede werkt niet', waar de SP deel van uitmaakt. Per 1 januari 2014 mogen er geen nieuwe werknemers meer instromen in de sociale werkplaatsen. Doordat er alleen werknemers uitstromen zal op termijn de sociale werkplaats failliet gaan. Gemeenten zijn niet verplicht om arbeidsplaatsen voor mensen met een beperking te realiseren, waardoor het gevaar dreigt dat Mensen met een beperking werkloos thuis komen te zitten. Op deze manier dreigt een generatie mensen met een beperking gedwongen achter de geraniums te belanden, in plaats van een actieve rol in de maatschappij te vervullen.

SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: 'Zwollenaren zijn trots op de Wezo en willen dat deze een veilige plek blijft voor mensen die aangewezen zijn op aangepast werk, zodat iedereen in de stad mee kan blijven doen. Door het kabinetsbeleid dreigt deze op termijn in een uitsterfconstructie te belanden. Wij willen Rutte en Asscher laten weten dat Zwolle geen trek heeft in hun afbraakbeleid'.

Het comité 'Armoede werkt niet' is een samenwerkingsverband van SP, GroenLinks, PvdA, Abvakabo, FNV Bondgenoten, de Bijstandsbond en anderen.

Bijlage: ansichtkaart ‘groeten uit de sociale werkplaats’.