SP: Dannenberg kan geen cijfers personeel leveren

4 februari 2013

SP: Dannenberg kan geen cijfers personeel leveren

De Zwolse SP is zeer verbaasd dat wethouder Dannenberg (CDA) geen concrete cijfers kan leveren over het aantal mensen met een beperking in dienst van de Gemeente Zwolle. SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius vroeg tot driemaal toe cijfers op bij de wethouder over het aantal mensen met een indicatie voor de sociale werkplaats in vaste dienst bij de gemeente Zwolle. Gisteren kreeg zij van de wethouder te horen dat de gemeente op korte termijn niet in staat is om deze cijfers te leveren.

SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘In het regeerakkoord is een verplichting voor werkgevers opgenomen om 5% van het personeelsbestand uit mensen met een beperking te laten bestaan. De SP dringt er al een tijd op aan om ons daar als gemeente goed op voor te bereiden. Daarbij is het belangrijk dat de huidige stand van zaken en de cijfers op tafel komen. De SP krijgt steeds meer de indruk dat het om onwil gaat in plaats van onmacht. Die onwil begrijp ik wel, want de cijfers zullen pijnlijk blootleggen dat de gemeente Zwolle nog een hoop werk te verrichten heeft als het gaat om het in dienst nemen van mensen met een indicatie voor de sociale werkplaats.’

De gemeente Zwolle is vorig jaar opnieuw uitgeroepen tot één van de beste werkgevers binnen de overheid. Siderius: ‘Als Zwolle haar personeelsbeleid daadwerkelijk op orde heeft, moeten deze cijfers met één druk op de knop kunnen worden geleverd. De wethouder krijgt tot 15 februari de tijd om de cijfers alsnog op tafel te leggen. Mocht dat opnieuw niet lukken dan zullen we andere stappen moeten ondernemen. Het debat dat maandagavond op de agenda van de gemeenteraad staat over het aannamebeleid van mensen met een beperking zal helaas moeten worden uitgesteld.’