SP wil dat Sassenpoort publiek bezit blijft

10 februari 2013

SP wil dat Sassenpoort publiek bezit blijft

De fractie van de SP in Zwolle is bijzonder verontrust over het bericht van minister Bussemaker aan de Tweede Kamer dat de Zwolse Sassenpoort op een lijst staat van monumenten die in aanmerking komen om door het Rijk afgestoten te worden. De SP wil dat het college garandeert dat de Sassenpoort in publieke handen blijft.

Als onderdeel van de bezuinigingen wil de Rijksgebouwendienst een aantal monumenten afstoten. Argumentatie hierbij is dat private partijen monumenten evengoed kunnen beheren als de overheid. Naast de Sassenpoort staan bijvoorbeeld ook de Naald in Apeldoorn en kasteel de Slangenburg op de lijst.

De SP is er mordicus op tegen om de Sassenpoort over te laten gaan naar een particuliere eigenaar. Volgens de partij is het historisch en toeristisch belang van de poort zo groot dat het in publieke handen moet blijven. Omdat overheden een voorkeursoptie hebben om tot onderhandse aankoop over te gaan, wil de SP dat het college garandeert dat de poort niet naar een particulier gaat.

SP-raadslid Frank Futselaar: ‘De Sassenpoort is een van de oudste en meest markante gebouwen van Zwolle en een van de mooiste stadspoorten van Nederland. De poort hoort bij de overheid te blijven zodat de kwaliteit van onderhoud, beheer en openstelling gegarandeerd zijn. Als het Rijk er absoluut vanaf wil moet het Zwolse stadsbestuur maar haar verantwoordelijkheid nemen. In onze Sassenpoort past in ieder geval geen Blokker of Burger King.’

Bijlage: vragen aan het college van B&W.