SP wil snel in gesprek over bezuinigingen langdurige zorg

26 mei 2013

SP wil snel in gesprek over bezuinigingen langdurige zorg

De SP wil graag snel met alle Zwolse (politieke) partijen in gesprek over de bezuinigingen op de verzorgingstehuizen in Zwolle. De regering is van plan om de criteria voor een plek in een verzorgingstehuis of beschermde woonvorm flink aan te scherpen. Het kabinet wil dat mensen met een lichte tot redelijk zware behoefte aan zorg (ZZP 1 t/m 4) straks niet meer in een verzorgingshuis of andere woonvorm, maar thuis verzorgd worden. Mensen moeten langer zelfstandig wonen in een huur- of koopwoning, terwijl niet iedereen daartoe in staat is.

SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Ouderen en mensen met een beperking moeten meer op hun ‘eigen’ netwerk terugvallen. We hebben bij de thuiszorg gezien dat dit tot grote drama’s kan leiden. Ondertussen krijgen mensen allerlei tegengestelde opdrachten van dit Kabinet. Mensen moeten meer werken, meer zorg verlenen aan buren, vrienden en familie en beter voor het eigen gezin zorgen. Dit resulteert in meer overbelaste mantelzorgers, ouderen die onvoldoende zorg krijgen en mensen met een beperking die aan hun lot worden overgelaten. Het stadsbestuur moet hier een stokje voor steken.’

De SP wil snel in gesprek met de overige politieke partijen en zorgaanbieders in Zwolle om de gevolgen van dit beleid te bespreken en om gezamenlijk oplossingen aan te dragen.