Deltionstudenten eisen Stufi

28 juni 2013

Deltionstudenten eisen Stufi

Studenten van het Deltion hebben vanochtend vroeg samen met ROOD, jong in de SP, hun spandoek opgehangen aan de straaljager bij het Deltiongebouw. Onder de titel 'Deltion spreekt zich uit voor stufi' is het spandoek volgezet met handtekeningen van boze studenten, die weigeren studeren een elitekwestie te laten worden. Wethouder van Onderwijs Filip van As was door de studenten en ROOD uitgenodigd bij de gelegenheid, maar heeft zich niet laten zien.

Wethouder van As is meerdere malen uitgenodigd maar zei niet in staat te zijn het spandoek te ondertekenen vanwege zijn publieke functie als onderdeel van het stadsbestuur. 'Onzin,' zegt Lotte Mertens van ROOD. 'Als bestuur ben je in dienst van het volk, en als Wethouder van Onderwijs staat het belang van studenten centraal. Dan is het toch raar als je die studenten niet steunt of met ze in gesprek gaat?'

De maatregelen die het kabinet voor ogen heeft zullen resulteren in een schuld van gemiddeld €21.000,- voor elke nieuwe student vanaf 2014. Bovendien heeft het CPB uitgerekend dat ruim tienduizend studenten zullen afzien van een studie op het HBO of WO als het leenstelsel wordt doorgevoerd.