Snel duidelijkheid asbest in Zwolse scholen

30 november 2013

Snel duidelijkheid asbest in Zwolse scholen

De gemeenteraadsfractie van de SP wil snel duidelijkheid over de mate waarop asbest aanwezig is in Zwolse scholen. Directe aanleiding is het tijdelijk sluiten van het Thorbecke college na een asbestonderzoek. De SP stelt dat er op alle scholen al een inventarisatie op asbest had moeten plaatsvinden. De partij zal hierover bij de volgende raadsvergadering mondelinge vragen stellen.

De SP heeft in 2008 al aangedrongen op een inventarisatie van de aanwezigheid van asbest in Zwolse scholen. Op dat moment stelde het college niet te weten van gevaarlijke asbestsituaties, maar periodieke veiligheidscontroles te doen. Daarnaast heeft toenmalig staatssecretaris Atsma al in 2011 gesteld dat in de zomer van 2012 alle scholen geïnventariseerd moesten worden op asbest.

SP-raadslid Frank Futselaar: “Het is nu bijna 2014 en kennelijk wordt toch nog een school verrast door de aanwezigheid van risicovol asbest. Dat betekent wat de SP betreft dat bestuurders hebben zitten slapen, of dat er in het verleden slecht onderzoek is gedaan. Je gooit een school niet zomaar een paar dagen dicht, dus er zal een zorgelijke situatie zijn geweest. Ouders, leerlingen en docenten hebben er recht op te weten wat de veiligheidssituatie is in Zwolse scholen.”

De SP zal deze keer geen genoegen nemen met een antwoord dat het college er mee bezig is. “Wij hebben in 2008 al om een echte inventarisatie gevraagd, maar nooit gekregen. Wij laten ons nu niet meer afschepen.”