SP: opheldering over opsporing ouders van niet-erkende kinderen

18 november 2013

SP: opheldering over opsporing ouders van niet-erkende kinderen

De SP in Zwolle wil opheldering van wethouder van As (CU) over de opsporing van vaders van niet-erkende kinderen. De sociale dienst in Zwolle spoort mogelijke biologische vaders op van niet-erkende kinderen van wie de moeder uitkeringsgerechtigd is. Zwolle wil een deel van de uitkering verhalen op de vader. De SP is niet tegen bijstandsverhaal, maar vind wel dat onomstotelijk vast moet staan dat iemand de biologische vader van een kind is. Het stadsbestuur wijst nu echter vaders lukraak aan zonder dat via een DNA-test onomstotelijk vast staat dat iemand de vader van een kind is.

SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘De SP is niet tegen het verhalen van een deel van de bijstandsuitkering op de vader van een kind. Het kan echter niet zo zijn dat de sociale dienst lukraak mannen aanwijst als zijnde de vader van een kind. Voordat iemand wordt aangewezen als biologische vader zou dit objectief moeten worden onderzocht. Deze loterij van de sociale dienst moet stoppen. Helaas brengt dit project ook veel alleenstaande moeders en hun kinderen in gevaar, omdat de sociale dienst niet schuwt om vuurwapengevaarlijke exen op te sporen en hen de verblijfsplaats van de moeder te onthullen. Het is pijnlijk om te zien hoe de spierballentaal van wethouder van As alleenstaande moeders en hun kinderen in grote onveiligheid brengt.’

De SP wil dat de regels per direct worden gewijzigd. Bij het opsporen van vaders van niet-erkende kinderen moet eerst onomstotelijk vast komen te staan dat iemand de vader is via een DNA-test. Daarna moet worden beoordeeld of opsporing van deze vader de moeder en de kinderen niet in gevaar brengt. Siderius: ‘Wethouder van As probeert voor de verkiezingen nog even stoer te doen met deze opsporingsmethode zonder naar de verstrekkende consequenties voor biologische vaders en moeders te kijken. Dit werkt verstoorde gezinssituaties in de hand.’