SP: optreden tegen leegstand winkels binnenstad

11 november 2013

SP: optreden tegen leegstand winkels binnenstad

De SP heeft in de gemeenteraad gepleit voor het gebruik van meer wettelijke middelen tegen eigenaren van leegstaande winkelpanden in de binnenstad. De huidige leegstand is problematisch voor de stad en de gemeente gebruikt niet alle mogelijkheden om deze te bestrijden.

De SP maakt zich grote zorgen over het aantal leegstaande winkelpanden in de binnenstad. ‘Het maakt het aangezicht onprettiger en is slecht voor de leefbaarheid, terwijl de binnenstad juist het visitekaartje voor de stad zou moeten zijn’, aldus SP-raadslid Frank Futselaar. Daarnaast vindt de SP dat er te weinig onderscheidende, kleinere winkelzaken zijn en teveel grote ketens. ‘De Blokker in Zwolle is niet anders dan de Blokker in Kampen. Juist kleinere ondernemers kunnen het Zwolse winkelaanbod een eigen, uniek gezicht geven.’

Op dit moment zijn de huren in de binnenstad te hoog voor de meeste zelfstandige ondernemers. Door gebruik te maken van de mogelijkheden van de leegstandswet kunnen eigenaren gedwongen worden mee te werken met het zoeken naar huurders, ook als daarvoor aanpassingen moeten worden gemaakt. Futselaar: ‘Sommige eigenaren laten kennelijk liever de boel leegstaan dan dat ze huren verlagen of verbouwen. De Zwolse binnenstad is daar het slachtoffer van.’

De coalitiepartijen PvdA, VVD, CDA en ChristenUnie zien helaas nog niets in het inzetten van de uitgebreide mogelijkheden, maar gaan liever uit van de goede intenties van projectontwikkelaars. De SP verwacht en hoopt dat de gemeenteraad na de verkiezingen in maart een andere samenstelling heeft en meer ontvankelijk is voor dit idee.