SP: teleurgesteld over coalitiekeuze ChristenUnie

11 april 2014

SP: teleurgesteld over coalitiekeuze ChristenUnie

De Zwolse SP is buitengewoon teleurgesteld vanwege de keuze van de ChristenUnie om verder te gaan in coalitieonderhandelingen met D66, VVD en PvdA zonder de SP. De SP boekte forse verkiezingswinst en ging van 3 naar 5 zetels. De partij kan en wil meebesturen in Zwolle en heeft zich daarom constructief opgesteld in de onderhandelingen.

De SP is verbaasd over de keuze van de ChristenUnie voor twee liberale partijen als coalitiepartners. Volgens de partij ligt op grond van de verkiezingsprogramma’s van de SP en ChristenUnie een samenwerking tussen deze partijen veel meer voor de hand. Er zijn in de afgelopen weken ook geen onoverbrugbare tegenstellingen geconstateerd in de visie op de stad of de bezuinigingsrichtingen. De SP heeft geen breekpunten geformuleerd.

SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Ik ben verbaasd en teleurgesteld over deze keuze. Wij zagen goede kansen voor een sociale coalitie in Zwolle die zich bijvoorbeeld zou inzetten voor kansarme kinderen en het sneller en beter begeleiden van werkzoekenden naar een baan. Op die thema’s konden we elkaar goed vinden. Door te kiezen voor de VVD legt de ChristenUnie haar prioriteiten helaas anders.’

De SP zal zich nu voorbereiden om als grootste oppositiepartij te strijden voor een sociaal Zwolle, zowel binnen als de buiten de raad. Mochten de onderhandelingen tussen de andere partijen alsnog stuklopen, dan blijft de SP klaarstaan om verantwoordelijkheid te nemen. Siderius: ‘De deur staat nog altijd open. Wij denken dat Zwolle beter af zal zijn met de SP in het stadsbestuur, om gezamenlijk te werken aan een 100% sociaal Zwolle.’