SP Zwolle voert actie tegen sluiting verzorgingshuizen

16 april 2014

SP Zwolle voert actie tegen sluiting verzorgingshuizen

Donderdagavond 17 april zal de SP in de Zwolse binnenstad actie voeren tegen de kabinetsplannen om 800 van de 1300 verzorgingstehuizen in Nederland te sluiten. Omdat dit ook voor Zwolle gevolgen zal hebben, worden handtekeningen tegen het kabinetsplan opgehaald.

De bezuinigingen van het kabinet hebben als effect dat ouderen in verzorgingshuizen gedwongen zullen moeten verhuizen, en anderen ouderen een verzorgingshuis niet meer in komen. Dit terwijl ze de geborgenheid wel nodig hebben. De SP in Zwolle vindt dat we zulke behandeling van onze ouderen niet moeten accepteren.

Om te laten zien wat de consequenties van het VVD-PvdA plan zijn, zal de SP in een volle bakfiets met verhuismateriaal handtekeningen ophalen tegen het voorstel. Hierbij zullen bezoekers van de Zwolse binnenstad gevraagd worden een ansichtkaart voor het kabinet te tekenen, om zo te laten zien dat Zwollenaren deze maatregelen niet pikken.

SP-voorzitter Mathilde Grootjans: “Onze ouderen hebben recht op een fatsoenlijke plek om hun laatste dagen in comfort en gezelligheid te slijten. Om ze nu op straat te zetten en tegelijkertijd ook nog fors te bezuinigen op de thuiszorg is precies het tegengestelde. Bovendien zullen de maatregelen duizenden zorgmedewerkers hun baan kosten, wat in een zorgstad als Zwolle voor veel ellende zal zorgen. Dit onzalige plan moet van tafel. Ouderen verdienen beter.”