Geen subsidie voor stadsvilla's

8 september 2014

Geen subsidie voor stadsvilla's

De SP heeft vanavond in de gemeenteraad gepleit tegen het voorstel van het Christenunie, PvdA, D66 en VVD-college om de verkoop van dure stadsvilla's in de Bagijnweide te helpen door de 100.000 euro te steken in het verlagen van de grondprijs. Hiermee komt gemeentelijke subsidie indirect in de handen van mensen die het het minst nodig hebben.

In het door de SP aangevraagde debat stelde de SP dat stimuleringsmaatregelen voor de woningbouw ingezet zouden moeten worden voor meer sociale huurwoningen, waar een groot tekort aan is in de stad. Door het subsidieren van dure villa's wordt het tegenovergestelde bereikt: juist de mensen die het meest kunnen betalen krijgen nu een goedkopere woning. Daarnaast wordt vooral de projectontwikkelaar er beter van.

SP-fractievoorzitter Frank Futselaar: 'Het is ongelofelijk dat wij geld weggeven aan de duurste woningen in de stad, waar nauwelijks vraag naar is, terwijl de wachtlijsten voor sociale huurwoningen al maar langer worden. Honderden Zwollenaren kunnen helemaal geen huis vinden, en het stadsbestuur kiest ervoor de rijkste top te stimuleren. Het is de wereld op zijn kop. Het is ook een schandelijke verspilling van geld gezien de grote bezuinigingen die ons nog wachten.'

De gehele oppositie keerde zich tegen het voorstel. De coalitiepartijen hielden krampachtig de rijen gesloten.