SP stemt tegen voorstel thuiszorg

6 oktober 2014

SP stemt tegen voorstel thuiszorg

De fractie van de SP in de Zwolse gemeenteraad heeft tegen het collegevoorstel gestemd over de toekomstige inrichting van de thuiszorg. Hoewel het voorstel goede onderdelen had, zoals het behouden van de tarieven voor thuiszorgmedewerkers, zat er een grote angel in de regeling. De hoeveelheid uren aan zorg die iemand krijgt wordt in het voorstel namelijk bepaald door de thuiszorgorganisatie, die hiervoor een vast budget krijgt. De SP vindt dat altijd de zorgbehoefte centraal zou moeten staan, en niet de budgetten. Bovendien heb je op deze manier een slager die zijn eigen vlees keurt.

Het huidige voorstel is bovendien bureaucratisch: eerst gaat een sociaal wijkteam beslissen of iemand thuiszorg krijgt, en daarna moet de thuiszorgorganisatie nog eens gaan bepalen hoeveel zorg dit zou moeten zijn. Dat betekent tweemaal een gesprek over de zorgbehoefte van iemand, wat duur en nutteloos is. Bovendien zou het iemand met een medische achtergrond moeten zijn die bepaald hoeveel zorg iemand krijgt, en niet een zorgmanager met een spreadsheet. Een amendement van de SP om de gehele indicatie bij het sociale wijkteam neer te leggen haalde het helaas niet. Daarnaast blijft de bezuiniging van 3,5 miljoen op de thuiszorg, die de SP veel te groot vindt, hiermee behouden.

SP-raadslid Sandra Drost: ”Met dit systeem geven wij thuiszorgorganisaties veel te veel macht. Het kan niet zo zijn dat mensen onder druk worden gezet om minder zorg te accepteren dan ze nodig hebben omdat een zorgorganisatie zijn winst moet behalen. Het is spijtig dat de gemeenteraad niet mee wilde met ons alternatief. De zorg wordt daar niet beter van, en dat is toch het belangrijkste.”