SP: vragen over bouw middeldure huurwoningen Zwolle

10 september 2015

SP: vragen over bouw middeldure huurwoningen Zwolle

De Zwolse SP-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W over de voortgang van plannen om middeldure huurwoningen te bouwen.  Aanleiding is een artikel in het Financieele Dagblad van 8 september waarin gesteld wordt dat gemeenten de bouw van middeldure woningen remmen.

De SP wil van het college weten hoe het staat met het voornemen meer middeldure huurwoningen tussen de 700-900 euro te bouwen. De partij wil weten of het college zich herkent in de berichtgeving van het FD. Het college heeft een jaar geleden al aangegeven in gesprek te gaan met institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen, om meer middeldure huurwoningen te realiseren.

De SP wil weten wanneer hier resultaat van wordt verwacht en vraagt het college extra inspanning te leveren om dit nu voor elkaar te krijgen. Er is immers een grote vraag naar middeldure huurwoningen in Zwolle.

SP-raadslid Brammert Geerling: “ Mensen met een inkomen net boven de grens voor een sociale huurwoning vallen nu echt tussen wal en schip. Zij kunnen geen hypotheek krijgen of deze niet betalen. Particuliere huur is bijna altijd te duur en dan moet je ook nog eens tig keer de huur verdienen om hier überhaupt voor in aanmerking te komen.” De SP pleit al langer voor meer huurwoningen voor middeninkomens. Ook moet er wat de SP meer worden ingezet op goedkope koopwoningen.