Zwolse gemeenteraad steunt Young and United

22 september 2015

Zwolse gemeenteraad steunt Young and United

De gemeenteraad steunt de strijd van Young and United tegen het jeugdloon voor volwassenen. De raad roept de regering en het parlement op zo snel mogelijk een einde te maken aan het jeugdloon vanaf 18 jaar. Dat is het gevolg van het aannemen van de motie Einde halfloon voor heel werk!.

De SP maakte de motie op verzoek van Young and United en diende deze samen met Swollwacht, D66, GroenLinks en PvdA in.

Voorafgaand aan de stemming werd de raad toegesproken door Simon Zandvliet van Young and United. Hij riep de politieke partijen op te laten zien dat zei de strijd van Young and United steunen. Daarna trokken leden van Young and United in een fakkeltocht naar de Grote Markt om een boodschap op de peperbus te projecteren.

De gemeente Zwolle gaat ook stoppen haar eigen personeel tussen de 18 en 23 jeugdloon te betalen.  Er zijn momenteel 8 jongeren in deze leeftijdsgroep in dienst die allemaal via ambtenarenschalen worden betaald en dus al geen jeugdloon ontvangen. Wel betaalde de gemeente in het verleden jeugdloon aan vakantiekrachten. Wethouder Jan Brink reageerde positief op de motie en zei toe bij de begroting met een voorstel te komen ook deze groep gelijk te belonen. Ook gaat hij in reactie op vragen van de PvdA de partners van de gemeente wijzen op het standpunt van de gemeente en de oproep van de raad.

De motie kreeg steun van een meerderheid van SP, Swollwacht, D66, GroenLinks, PvdA en fractie Cetin. Tegen stemden VVD, CDA en ChristenUnie. Ondanks de sympathie die de partij voor Young and United zei te hebben vond de ChristenUnie dat dit onderwerp alleen in Den Haag thuis hoort. Aangezien de gemeente haar eigen krachten al goed betaald had het volgens de partij geen lokale impact. Dat de motie de positie van vakantiekrachten in dienst van de gemeente verbetert werd gemakshalve vergeten.

10 oktober is een grote landelijke demonstratie van Young and United om de politiek een laatste zetje te geven om het jeugdloon voor volwassenen af te schaffen. Steun Young and United en meld je aan.