SP: geen raadsenquete bieb grote misser

26 oktober 2015

SP: geen raadsenquete bieb grote misser

De Zwolse fractie van de SP vindt het een grote misser dat de coalitiepartijen in de gemeenteraad hebben geblokkeerd dat er een raadsenquete (diepgaand onderzoek) komt naar de tekorten die zijn ontstaan bij de verhuizing van de bibliotheek. Door deze tekorten is Zwolle 4 miljoen kwijt.

De SP vond een raadsenquete het juiste middel, omdat daarmee getuigen kunnen worden ondervraagd, alle documenten kunnen worden opgevraagd en doordat het in grote mate in de openbaarheid kan. Zo kunnen Zwolse burgers zelf meekrijgen wat er met hun geld is gebeurd.

SP-woordvoerder Frank Futselaar: "Dit is echt een blunder van de coalitie. In plaats van grondig onderzoek gaat nu uiteindelijk het college zichzelf onderzoeken, een slager die zijn eigen vlees keurt. Het onderzoek dat de coalitie heeft voorgesteld is niet eens een lapmiddel. Gezien de miljoenentekorten en de grote beroering in de stad was een raadsenquete verreweg het beste middel geweest."

Dat daarnaast de miljoenentekorten moeten worden geaccepteerd is voor de SP een bittere pil. Maar alternatieve locaties voor de bibliotheek waren nog veel duurder geweest. Futselaar: "Wel hebben wij duidelijk gesteld dat dit het laatste miljoenentekort moet zijn. Bij de volgende blunder gaan we met het college afrekenen."