SP wil geen huurverhoging in 2016

8 april 2016

SP wil geen huurverhoging in 2016

In september 2015 heeft de raad een motie van de SP, GroenLinks en PvdA aangenomen die vroeg te kijken naar de mogelijkheden de huren in 2016 niet te verhogen, op zijn minst voor de laagste inkomens. Nu blijkt dat hier geen gehoor aan wordt gegeven terwijl steeds meer corporaties in het land er juist wel voor kiezen de huren niet te verhogen vraagt de SP om opheldering aan het college.

Onder invloed van het kabinetsbeleid zijn de huren sinds 2012 enorm gestegen. Sommige huurders zijn in een paar jaar tijd ruim 10 procent meer gaan betalen. Daarom wil de SP dat Zwolse huurders een jaar adempauze krijgen. Daarna moet dan worden ingezet op een huurbeleid dat maximaal de inflatie volgt. Raadslid Brammert Geerling:”Met de lage inflatie van 0.6 procent hebben we de mogelijkheid de huren een jaar gelijk te houden en huurders na jaren van enorme lastenstijgingen eindelijk eens te ontzien. Steeds meer corporaties kiezen hier ook voor zoals Levier in Groningen. Het kan dus prima.”

De SP vraagt het college aanvullende afspraken te maken met de corporaties in het kader van de prestatieafspraken en de betaalbaarheidsagenda. Ook wil de partij weten of huurders die net zijn verhuist in de toekomst een jaar geen verhoging meer krijgen. Dit laatste is een veelgehoorde klacht van huurders die soms al na een paar maanden de huur van hun nieuwe woning alweer omhoog zien gaan.