SP wil Zwols huurteam tegen te hoge kamerhuren

20 mei 2016

SP wil Zwols huurteam tegen te hoge kamerhuren

Zwolse studenten betalen te veel huur voor hun kamer zo blijkt uit onderzoek van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb). De Zwolse SP wil studenten ondersteunen de te hoge huren tegen te gaan met een Zwols huurteam. Maandag dient de SP in de gemeenteraad daarvoor samen met GroenLinks een motie in.

In Rotterdam en Utrecht zijn al langer huurteams actief. Deze helpen kamerbewoners te controleren of hun huur niet hoger is dan is toegestaan volgens het puntenstelsel. Ook helpen zij studenten bij vervolgstappen om hun recht te halen. Studenten weten vaak niet dat het puntenstelsel de maximale huur van hun kamer beperkt. Door gebrekkig kennis en de ongelijke machtsverhouding is het voor studenten moeilijk tegen hun huurbaas in te gaan. SP-raadslid Brammert Geerling:” Een huurteam blijkt in andere steden een goed middel om de vele misstanden bij kamerverhuur aan te pakken. Ook Zwolle zou studenten actiever moeten ondersteunen hun recht te halen om zo illegale praktijken van pandjesbazen tegen te gaan.”