Informatieavond Nationaal Zorgfonds in Zwolle

8 september 2016

Informatieavond Nationaal Zorgfonds in Zwolle

Op donderdagavond 15 september zal in Odeon in Zwolle en  informatieavond over het Nationaal Zorgfonds plaatsvinden. Tijdens de avond zullen Tweede Kamerleden en zorgexperts toelichten waarom het instellen van een Nationaal Zorgfonds zonder eigen risico een verstandig en noodzakelijk idee is.

Het Nationaal Zorgfonds is een initiatief vanuit de SP, en wordt ondersteund door een brede coalitie van maatschappelijk organisaties en individuen, zoals bijvoorbeeld de FNV, de partij 50plus en de omroep Max. Deze organisaties pleiten voor het afschaffen van de zorgverzekeraars en het instellen van een publiek Nationaal Zorgfonds zonder eigen risico.

Met name het eigen risico blijkt in de praktijk voor problemen te zorgen: uit onderzoek van TNS/NIPO blijkt dat 20% van de respondenten zorg mijdt vanwege verwachte hoge kosten. Omdat medische problemen hierdoor soms verergeren zorgt dit uiteindelijk voor veel hogere maatschappelijke kosten. Tegelijkertijd maken op dit moment particuliere zorgverzekeraars grote winsten en geven ze enorme bedragen uit aan reclame tijdens het jaarlijkse ‘overstapcircus’.

Inmiddels steunen meer dan 125.000 Nederlanders het Nationaal Zorgfonds. Ook vanuit Zwolle zijn er honderden steunbetuigingen binnengekomen. Wij hopen dan ook op een grote opkomst. Naast inbreng van experts, onder andere Tweede Kamerlid Renske Leijten, is er film, muziek en discussie.

De avond begint om 20.00 uur (inloop vanaf 19.30) en vindt plaats in Odeon, Blijmarkt 25 in Zwolle.