SP wil sociale huurwoningen in plaats van leegstaande kantoren

14 november 2017

SP wil sociale huurwoningen in plaats van leegstaande kantoren

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld over de toekomst van de waterschapslocatie aan de Dr. van Thiemenweg. De locatie was in beeld om vijftig tot honderd semipermanente sociale huurwoningen voor spoedzoekers te vestigen. In De Stentor van dinsdag 14
november geeft eigenaar Jansen Vastgoed aan dat dit te duur zou zijn. De locatie zou daarom nu weer als kantoorruimte worden verhuurd.
De SP wil dat er nu gekeken wordt naar de mogelijkheden om reguliere woningen te bouwen op de locatie.

Het afvallen van de waterschapslocatie betekent opnieuw een tegenslag voor de afspraak tussen de gemeente en woningbouwcorporaties om minimaal honderd semipermanente woningen voor spoedzoekers te bouwen. De teller blijft in 2017 steken op nul. De veertig woningen die nu op een andere locatie op de Oosterenk worden gebouwd, komen pas begin volgend jaar beschikbaar.

Fractievoorzitter Brammert Geerling: ”Er is al teveel kantoorruimte in Zwolle, daarom wordt er mede door de provincie bewust beleid gevoerd om dat terug te dringen. Waar duidelijk wel een tekort aan is, zijn woningen. Als er hier geen tijdelijke woningbouw mogelijk is, waarom dan niet permanent woningen bouwen? De gemeente Zwolle heeft ook aangegeven dat zij op de Oosterenk naast kantoren meer richting wonen wil gaan.
De SP wil daarom dat het college in gesprek gaat met de eigenaar om hier een woningbouwproject te realiseren. Dit dan natuurlijk wel met een stevig aandeel sociale huurwoningen, want daarnaar is de vraag het grootst.”