SP wil steun voor culturele broedplaatsen

27 januari 2019

SP wil steun voor culturele broedplaatsen

Foto: SP

De SP in Zwolle roept op om creatieve broedplaatsen te ondersteunen en het huidige onderkomen van The Young Ones te redden. Theatergroep The Young Ones uit Zwolle heeft bekend gemaakt na 10 jaar te moeten stoppen. De groep is al jaren verantwoordelijk voor grote producties met jongeren, die breed worden gewaardeerd. Als belangrijkste redenen worden genoemd de altijd krappe financiën en de moeilijkheid een goed theater te maken van het huidige onderkomen in een loods op industrieterrein Voorst.

SP-fractievoorzitter Brammert Geerling: “Het is doodzonde dat een prachtig initiatief als de Young Ones verdwijnt. Het blijkt bijna onmogelijk te zijn om dit soort initiatieven zonder gemeentelijke of provinciale steun te behouden. Als SP zien wij grote meerwaarde in creatieve broedplaatsen, zeker in Zwolle waar wij afgestudeerden van bijvoorbeeld Artez of Cibap graag in onze stad houden. Zonder deze broedplaatsen zullen deze studenten vertrekken naar bijvoorbeeld de Randstad.”

De SP hamert al langer op het belang van creatieve broedplaatsen in Zwolle én Overijssel. Zo blijft jong talent in de regio en kan bijdragen aan kunst en cultuur in onze regio.

Vorig jaar diende de Overijsselse SP al een motie in voor provinciale steun voor zulke plekken specifiek in Zwolle. Deze kreeg toen alleen steun van PvdA en PvdD. De SP hoopt dat het nieuws rond The Young Ones de overige partijen wakkerheeft geschuden duidelijk maakt dat steun vanuit de provincie en gemeente nodig is.

D66 Zwolle heeft aangegeven vragen aan de wethouder te willen stellen. SP Zwolle zal deze vragen van harte steunen.