Bewoners Hoge Huis willen bushalte terug

17 september 2019

Bewoners Hoge Huis willen bushalte terug

Foto: SP Zwolle / Bewoners van het Hoge Huis willen hun bushalte terug en voeren actie met de SP.

Dinsdagochtend stonden ruim twintig bewoners van zorgcomplex Het Hoge Huis in Stadshagen met vrijwilligers van de lokale SP in alle vroegte te wachten op de bus die niet meer bij hun halte stopt. Ze ontrolden een spandoek en riepen de provincie op hun oude bushalte in ere te herstellen.

Klik voor het nieuwsitem van RTVOost op deze link.

Het is de provincie die beslist over het openbaar vervoer in Overijssel en ook over de stadsdienstregeling in Zwolle en andere steden. In februari werd in Zwolle een nieuwe stadsdienstregeling van kracht. De route die lijn 1 door Stadshagen rijdt is uitgebreid om ook de nieuwste gedeelten van de wijk te ontsluiten. Ten slotte rijdt de bus in de nieuwe situatie niet langer beide kanten op, maar nog maar één. Bewoners voelen zich geïsoleerd en komen in actie.

Afgelopen zomer begon de lokale SP een onderzoek onder busreizigers naar de tevredenheid over de nieuwe stadsdienstregeling. Robert Bos, actiecoördinator voor de SP: “Ons bereikten signalen van busreizigers die uren onderweg zijn voor een boodschapje of om terug te komen van hun werk. Daarop startten we een onderzoek waarvan we de uitkomsten binnenkort in een rapport zullen presenteren. Het nijpendst is de situatie voor bewoners van Het Hoge Huis gebleken, daarom zet de SP zich samen met deze bewoners in voor betere busverbindingen.” Het Hoge Huis is een complex met zorgappartementen voor ouderen die er zo lang mogelijk zelfstandig wonen. >> Tekst gaat verder onder de afbeelding. >>

Foto: SP Zwolle / SP'ers doen onderzoek naar de nieuwe stadsdienstregeling op 11-6-2019.

Met de nieuwe stadsdienstregeling kwam ook een nieuwe bushalte op 300 meter afstand. Bos: “Voor veel mensen van 80 of 90 jaar is 300 meter lopen gewoon te ver. Zij zijn nu aan huis gekluisterd en dat grijpt diep in in de levens van deze mensen. Dat de bus nog maar één kant op rijdt en een veel grotere route rijdt, leidt ertoe dat bewoners in vijf minuten in het winkelcentrum kunnen zijn, maar de terugreis duurt ruim een uur. Jongere mensen lopen dan terug naar huis, maar dat is voor deze mensen geen optie. Luister, deze mensen willen graag zelfstandig blijven en volop meedraaien in de maatschappij. De SP vindt dat we dat mogelijk moeten maken door een bushalte vlakbij en betere busverbindingen binnen de wijk en de stad.”

De Zwolse SP kondigt aan zich samen met bewoners te beraden op een snelle vervolgactie. Bos: “De oplossing is heus niet ingewikkeld: de bewoners van het Hoge Huis willen graag hun bushalte terug en de busverbinding moet zo gemaakt worden dat mensen niet noodgedwongen anderhalf uur door één wijk kachelen. De provincie zou deze mensen ontzettend helpen door dit op te pakken. Om ze dat duidelijk te maken moeten we niet stilzitten maar doorzetten. Wordt vervolgd.”